Chili Paprikák nevelése a városban

CityChili

CityChili

Chili a városban? Hogyan kezdődött?

Chili paprika termesztése erkélyen

2020. március 12. - ChiliPapo

Az egész úgy kezdődött, hogy közös albérletbe költöztünk barátnőmmel. Csinosítgattuk a lakást, persze elsősorban a barátnőm ötletelésével, irányításával. Jöttek a Let's stay home-os táblák, a gyertyák és IKEA-s dolgok sora. Kezdett otthonossá válni a kis bérleményünk és egy szép tavaszi napon barátnőmnek eszébe jutott, hogy van egy „hatalmas”, körülbelül 4 négyzetméteres teraszunk és milyen jó lenne, ha az eddigi, felmosó/szárító tartó funkcióját módosítanánk és kis kiülős részt alakítanánk belőle. Első gondolatom az volt, hogy de jó, egy újabb kör az IKEA-ban, újra költünk és újra több kacat lesz a lakásban… Aztán méregettünk tervezgettünk, kipróbáltuk az IKEA VR-os alkalmazását és rájöttem, hogy mint általában most is igaza volt és nem is lenne olyan rossz, ha lenne egy kis kiülős helyünk, ami a társasház szép udvarára és egy hatalmas, öreg platánfára néz.

img_0756.JPG

Ekkor vetődött fel az ötlet, hogy pár fűszernövény is jó lenne. De milyen fűszernövény? Menta, Snidling, Paradicsom. Természetesen előjött belőlem a mérnök… Egy-két kis bokor paradicsomot ültetnék, lenne rajta 15-15 termés, azt igen röpke idő alatt elfogyasztanánk, ha viszont paradicsom helyett erőspaprikát ültetünk, akkor mennyivel jobb lenne nekünk, mert azt marha sokáig eszegethetnénk és bár nem rajongtam kifejezetten az erős paprikáért, mégis csak racionálisabb dolog valami ilyesmit ültetni erkélyre. Ha már az ember dolgozik vele, tartson is ki valameddig…
Letakarítottuk a teraszt és az első útunk az IKEA-ba vezetett. A kinézett asztal és székek hegyekben álltak az üzletben, éljen az egyediség. Meg is vettük őket hamar pár cseréppel egyetemben. Május elején jártunk, nekem meg nagyon kellett volna valami csípős paprika mag, vagy palánta. Ekkor még mit sem tudtam a paprikákról és úgy általában a növényekről, gondoltam jó idő van, bármit veszek, az szépen kinő egy cserépben egy kis földdel és vízzel… Jött az ötlet, hogy a szomszédos kertészboltban biztos van valami palánta vagy mag, tehát irány az OBI-ba be, mászkálás, nézelődés… palánta nincs, magvak vannak. Japalenot ismertem is a moziból, meg már ettem jalapeno poppers- t is, szóval az jó lesz egynek, de csak legyen már akkor két féle… Egyik csomag magra az volt írva, hogy „picantissimo”. Gondoltam a „picante” megnevezésű Jalapeno után ez is szuper lesz, rakjuk be a kosárba és utána irány haza.
Hazaértünk, összeszereltük és elrendeztük a bútorokat. Egész kis otthonosra sikerült.

img_0759.JPG


Ezután, mint aki jól végezte dolgát ledőltem és nézegettem mit is vettünk még. Jalapenot ismerem, de mi ez a másik? Habanero… Sosem hallottam még róla, rákerestem az interneten és szembe jött velem a következő kép:

Feltünt, hogy körülbelül 40-szer erősebb mint a Jalapeno, elképzelni sem tudtam, milyen lehet és ahogy olvasgattam a Scoville skáláról és a paprikák erősségéről, lenyűgözött, hogy ilyen növények léteznek és bárki nevelgethet magának ilyen bokrokat. Belevetettem magam a témába, olvastam cikkeket, blogokat, ismerkedtem a paprika fajtákkal, ültettem, nem kelt ki, ültettem más módszerrel kikelt, leejtettem az ültető tálcát, meghalt sok, elneveztem őket Harcosnak, Rocky-nak, Mohikánnak, mert hát kezem között hullottak rendesen és igazán megkedveltem a túlélőket, igazi kiképzést kaptak, az biztos. Vettem palántákat, izzókat és kezdtem barátnőm agyára menni, mert mindenhol paprikapalántákat látott, valamint fehéren világító fényt.
Mint már említettem, május elején vetettem, tehát nem volt egyáltalán ideális az időzítés a magok elvetésére. Mégis remek élmény volt látni, ahogy egy élettelennek tűnő mag gyökeret kezd növeszteni, majd kihajt és egyre-egyre nagyobb lesz, vagy csak nyúlik és jelzi, ha valami nem okés neki, virágzik, nem hoz termést, porzom a virágokat ecsettel és máris hozza a terméseket. Szezon végére a kis romantikus teraszunk kész paprika dzsungel lett, de megéri a kalandért és megtermesztett különleges paprikákért.


Barátnőm nagy örömére, egy majdnem északi fekvésű városi albérletben, egy pici északra néző erkélyen is lehet, nem csak balkon növényeket, hanem egzotikus paprikákat is nevelni. Ehhez persze kellő odafigyelésre van szükség.
Idén Jalapeno mellett a világ legerősebb paprikáival, Carolina Reaper-rel, Trinidad Moruga Scorpion-nal és Bhut Jolokia Red-del, másnéven Ghost Chili-vel, szellem csilivel is próbálkozom. Ezért írni fogok majd különleges csíráztatási módszerről, mesterséges világításról, az éves teendőkről és a növények fejlődéséről. Ezeket a folyamatokat fényképekkel és time lapse-ekkel fogom nektek bemutatni. Ha érdekel a kalandom, esetleg ti is belevágnátok az erkélyi különleges paprikatermesztésbe, akkor látogassátok ezt a blogot.

Olvassátok el a következő bejegyzésemet is, a csíráztatásról:
https://citychili.blog.hu/2020/03/14/chili_paprika_magok_csiraztatasa

img_20191030_152748.jpg
img_20191030_181509.jpg

img_20191030_151850.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://citychili.blog.hu/api/trackback/id/tr7615517250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szivar 2020.03.14. 10:21:10

Hozzáfűzném, hogy némelyik chili évelő, tehát télen elég fagymentes és világos helyre pakolni őket. Nálam nemsokára érik az első egyke szem, már sorba hozza a virágait. Anyám virágai mellett elfér a konyhaablakban. :]

ChiliPapo 2020.03.15. 10:55:40

@szivar: Igen, nem lehetetlen feladat. :) Főleg a Capsicum Chinense paprikákkal lehet megoldani. De a Capsicum Anuum paprikákkal (Például Jalapeno), sem lehetetlen, pedig az Anuum arra utalna, hogy egynyári. Egy pici albérletben viszont nehéz megoldani az éves teleltetést nálam sajnos megfelelő fénnyel. Örülök, hogy "head start"-tal el tudtad kezdeni az idei szezont. :)

beebite 2020.03.15. 11:34:10

Követlek :) . Mindenképp írj az ecsetes beporzásról, mert én szerintem itt rontom el :-) Szóval várom a praktikákat nagyon :-)

szivar 2020.03.15. 16:09:02

@ChiliPapo: Csak jusson neki megfelelő ' fényözön', semmi más elvárása nincs - a melegen és a vízen kívül. Ha kevés neki a fény, akkor csak simán eldobálja a virágait, ahelyett, hogy termést hozna. :/ De ha beüt a mennykő, és kirakja az ember az udvarra, akkor valóssággal megtáltosodik a paprika. Nálunk konkrétan vissza kellett metszeni...

A beporzás engem is érdekelne ám, sok másik ember mellett. :P A tíz virágból egy fialt meg, de még nyílnak sorban... [nem rejtegetem a kudarcokat, mert azokból tanul az ember]

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2020.03.18. 10:51:32

@szivar: Kis ecsettel porzom be őket tavasszal, míg túl hideg van a kiültetéshez. Elegendő a saját virágporát rátenni (keresztezni még nem próbáltam). Május végefelé már a pincében paprika van rajta :)

beebite 2020.04.19. 20:25:50

Chilipapó! Írj még! Hogy állnak az idei palánták?

látjátok feleim szümtükkel 2020.05.13. 13:34:52

Én chilipapóval egy időben kezdtem paprikázni, és volt, hogy kb. 10 fajtát, vagy kicsivel többet neveltem. Akkor tanultam meg, hogy vannak fajták, amik akár 4 évig is elélnek ugyan abban a cserépben, csak tavasszal a tövére kell némi friss földet tenni.

Paprikamag keltetése meleg helyen történjen, a magot kevés földdel szabad takarni, és amíg el nem kezd kibújni, célszerű letakarva tartani. Ez a takarás megtartja a nedvességet, sötétben tartja a magot, de nem szabad agyon öntözni, mert könnyen dőlés betegséget kap, ez gombás fertőzés. Valamikor amikor kertészkedtem, a magvető ládákat egymásra raktuk, az volt a takarás, és mivel minden nap átraktuk locsolás miatt, megkapták a magvak a szüséges levegő cserét is.

Az én kedvencem a pumpkin habanero. Télen is virágzik, köt is, és nagyon mutatós dísznövény. Én nem eszem a csilit, de állítólag aromás paprika.

Most is van vagy 20 cserépnyi átteleltetett csilim, ők már az udvaron várják a jobb időt.
süti beállítások módosítása